U nastavku Vam u cijelosti prenosimo sadržaj Otvorenog pisma koje smo uputili Vladi RH, te na znanje Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, Ministarstvu zaštite okoliša i energetike i Ustavnom sudu RH (nastavno na naš Prijedlog za pokretanje postupka ocjene sukladnosti Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom sa Ustavom, Zakonom o održivom gospodarenju otpadom i drugim zakonima, od 13. lipnja 2017. godine):
U Splitu, 17. rujna 2018. godine
Vlada Republike Hrvatske
Trg svetog Marka 2, 10000 Zagreb
na znanje:
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Ulica grada Vukovara 78, 10000 Zagreb
Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Radnička cesta 80, 10000 Zagreb
Ustavni sud Republike Hrvatske
Trg svetog Marka 4, 10000 Zagreb
(veza: Predmet br.: U-II-2708/2017)
PREDMET: Otvoreno pismo
O t v o r e n o p i s m o
Poštovani,
donošenjem Zakona o održivom gospodarenju otpadom (NN 94/2013) organizirani su se potrošači ponadali da je, napokon, prestalo vrijeme da se javne usluge prikupljanja i odvoza komunalnog otpada obavljaju suprotno načelu „onečišćivač plaća“ i suprotno kriteriju količine predanog otpada.
Međutim, zadovoljstvo je trajalo kratko, svega > tri godine – do usvajanja Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom na sjednici Vlade RH od 25. svibnja 2017. godine.
Usvajanjem spomenute Uredbe nastalo je vrijeme da gradovi i općine donesu odluke o načinu gospodarenja otpadom, a davatelji javnih funkcija cjenike usluga – napokon.
U kom grmu leži zec?
Što smo dobili od spomenutog Zakona i famozne Uredbe?
- Bez ovlaštenja iz Zakona korisnici usluga su dobili novi paušal pod nazivom:
OBVEZNA MINIMALNA JAVNA USLUGA
umjesto dosadašnjeg paušala pod nazivom:
NAKNADA ZA ZADUŽENI VOLUMEN POSUDE.
- Prema dostupnim cjenicima usluga iznos PAUŠALA čini cca 75% cijene javne usluge, a naplata prema količini predanog otpada čini cca 25%, od čega vlasnici stanova u stambenim zgradama tu „pogodnost“ neće ni osjetiti.
- Korisnici koji koriste zajednički spremnik „odgovaraju za štetu“ uslijed namjernog ili nenamjernog oštećenja (požara, npr.), neovisno što se spremnici nalaze na javno prometnoj površini.
- Davatelji usluga utvrđuju elemente za veličinu spremnika po broju članova kućanstva, površini nekretnine, broju kreveta – umjesto prema potrebi korisnika usluga.
Predlažemo da postavite pitanje: Da li je Vlada RH spornim odredbama Uredbe ostvarila intencije iz Zakona o održivom gospodarenju otpadom?
Očekujemo da će Ustavni sud RH prihvatiti prijedlog postupka ocjene ustavnosti i zakonitosti Uredbe, pokrenuto od lipnja 2017.godine, posebice donošenje odredbi Uredbe bez ovlaštenja iz Zakona.
Ante Tičić, dopredsjednik Udruge i savjetnik Vlado Biljarski
za komunalne usluge predsjednik Udruge